25.3.10

Nuotando a Voula (1933-1963) da un album fotografico



Fotografie di famiglia – album fotografici familiari
“Nuotando a Voula”, (1933-1963)

cura di Manolis Kassimatis

Come studioso di fotografia, mi sono già reso conto della necessità di suddividere le fotografie degli album fotografici in unità tematiche. (se è possibile data la dimensione e qualità dell’archivio fotografico in esame). La possibilità di focalizzare l’attenzione su determinate foto-unità, che offre certamente molto più materiale per l’analisi sociale, il confronto e la comprensione di quanto è raffigurato. Quindi, dopo aver concentrato un materiale fotografico di una famiglia, della quale sono membro anch’io, il che significa che avevo una relativa libertà nella gestione di fatti personali con tutti i rischi che ne conseguono, mi sono concentrato sul tema “bagni al mare”. Dopo aver controllato, in caso ci fossero errori sul retro delle fotografie, in seguito ho archiviato le foto in base alle date. Ho archiviato tutte le fotografie per le quali non c’erano elementi in base alle somiglianze nella raffigurazione e, per quante si è reso necessario, sono state identificate dai protagonisti stessi. Così è stata creata la serie “Nuotando a Voula”, un percorso fotografico, durante gli anni 1933-1963, di una famiglia medio-borghese di emigranti italo-greci e abitanti profughi di Atene, capitale della Grecia, con protagonista una donna che, cominciando essa stessa, da bambina felice, a fare i primi passi nel mare, in seguito ha avuto la gioia di seguire suo figlio fare anch’egli i primi passi sulla stessa sabbia.
Cominciando dall’epoca dei primi bagni comuni di uomini e donne e durante il periodo fra le due guerre, in una spiaggia aperta e pura con una sabbia reale di una capitale, vengono registrate le semplici abitudini quotidiane di una famiglia e di parenti e amici che la circondano e si giunge sino all’epoca un po’ prima della creazione delle prime spiagge organizzate negli anni ’60. La differenziazione di questo determinato studio consiste nel fatto che, per la narrazione storica delle fotografie, viene utilizzato un protagonista fotografato, che appunto riesce a descrivere molte più cose e avvenimenti di quanto sia visibile, dando un’altra dimensione. Alla fine un testo schiarimento da una fotografia può dare una nuova dinamica alla fotografia, ma anche ai suoi protagonisti.
La classificazione tematica un archivio fotografico e il rispettivo studio colloca lo studioso forse anche in un ruolo diverso, ma che offre nuove possibilità di analisi dei documenti fotografici.
To κειμενο της παρουσίασης στο συνέδριο:
Οικογενειακές φωτογραφίες - οικογενειακά φωτογραφικά άλμπουμ.
Ραββένα 22-23 Απριλίου 2010 ΙΤΑΛΙΑ
"Κολυμπωντας στην Βουλα " 1933-1963
Ως μελετητης της φωτογραφιας, ηδη εχω αντιληφθει την αναγκαιοτητα να χωριzω τις φωτογραφιες των οικογενειακων φωτογραφικων αλμπουμ σε διαφορες θεματικες ενοτητες. (αν ειναι δυνατο απο το μεγεθος και την ποιοτητα του εξεταζομενου φωτογραφικου αρχειου).
Η δυνατοτητα της εστιασης πανω σε συγκεκριμενες φωτο-ενότητες μου προσφερει σιγουρα πολυ περισσοτερα εργαλεια κοινωνικης αναλυσης, συγκρισης και κατανοησης των δεδομενων που απεικονιζονται. Αφου λοιπον συγκεντρωσα ενα οικογενειακο φωτογραφικο υλικο μιας οικογενειας της οποιας ειμαι και γω μελος, πραγμα που σημαινει οτι ειχα και μια σχετικη ελευθερια στην διαχειριση προσωπικων δεδομενων με οτι ρισκο συνεπαγεται αυτο, εστιασα στο θεμα "μπανια στην θαλασσα"
Αφου ελεξα για τυχον πληροφοριες στο πίσω μερος των φωτογραφιων, πραγμα συνηθισμενο, αρχειοθετησα κατοπιν το υλικο βασει των ημερομηνιων. Σε οσες φωτογραφιες δεν υπηρχαν στοιχεια αρχειοθετησα βασει των ομοιοτητων στην απεικονιση και σε οσες χρειαστηκε, ταυτοποιηθηκαν απο τους ιδιους τους πρωταγωνιστες Ετσι δημιουργηθηκε η σειρα "Κολυμπωντας στην Βουλα "
μια φωτογραφικη αφηγηση κατα την διαρκεια των ετων 1933-1963 μια μεσης αστικης οικογενειας Ιταλο-Ελληνων μεταναστων και προσφυγων κατοικων της Αθήνας πρωτευουσας της Ελλαδας με πρωταγωνιστη μια γυναικα που ξεκινωντας η ιδια ως μωρο χαρουμενη να κανει το πρωτο βημα στην θαλλασα, και κατοπιν εχει την χαρα να παρακολουθησει μετα 30 χρονια τον υιο της να κανει και αυτος το πρωτο βημα στην ιδια αμμουδια. Ξεκινώντας απο την εποχη των πρωτων κοινων μπανιων ανδρων και γυναικων και την διαρκεια του μεσοπολεμου σε μια ανοικτη και αγνη παραλια με αληθινη αμμο μιας πρωτευουσας καταγραφονται οι απλες καθημερινες συνηθειες μιας οικογενειας και των φιλικων και συγγενικων προσωπων που την περιτριγυριζουν και φτανει εως την εποχη λιγο πριν την δημιουργια των πρωτων οργανωμενων πλαζ την δεκαετια του 1960.
Η διαφορετικότητα της συγκεκριμενη μελετης συνισταται στο γεγονος οτι για την αφηγηση-εξιστορηση των φωτογραφιων χρησιμοποιηται ενας φωτογραφιζομενος-πρωταγωνιστης, που μάλιστα καταφερνει να περιγραψει πολυ περισσοτερα πραγματα και γεγονοτα απο οσα ειναι ορατα δινωντας μια αλλη διασταση.
Τελικα με τη λογικη του ειναι και οχι του φαινεσθαι η λεζαντα μπορει να δωσει νεα δυναμικη στην φωτογραφια αλλα και στους πρωταγωνιστες . Η θεματικη καταταξη ενος φωτογραφικου αρχειου και η αντιστοιχη μελετη τοποθετει τον μελετητη ισως και σε εναν αρκετα διαφορετικο ρολο αλλα και προσφερει νεες δυνατοτητες αναλυσης των φωτογραφικων ντοκουμεντων.
Mανολης Kασιματης

18.3.10

Φωτογράφοι που φωτογράφισαν στον εμφύλιο πόλεμο (1946-1949)

απο την, υπο έκδοση, μελέτη του Μανόλη Κασιμάτη
Φωτογραφίζοντας στον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο 1946-1949
-καταγράφοντας τους φωτογράφους και όχι μόνο-


Ελληνες φωτογράφοι που φωτογράφισαν στον εμφύλιο πόλεμο (1946-1949)

Φωτοκινηματογραφικό συνεργείο του Δημοκρατικού Στράτου Ελλάδας
επικεφαλης Γιώργος Σεβαστίκογλου σκηνοθετης-σεναριογραφος,
Μάνος Ζαχαρίας σκηνοθετης
Απόστολος Μουσούρης διευθυντης φωτογραφιας

σ. Οι συνηθισμένες πρακτικές για να δημιουργηθούν φωτογραφίες
αν δεν υπηρχαν λήψεις(αρνητικά) απο φωτογραφικες μηχανες ήταν:
είτε με αντιγραφή απο τα καρέ του κινηματογραφικού φιλμ
είτε με κόψιμο ενός καρέ του κινηματογραφικού φιλμ.

Πολιτικοι κρατουμενοι- εξοριστοι που φωτογραφησαν (σε παρανομία)
εξόριστοι που φωτογράφιζαν και εκτυπωναν
Δανιόλος Σπύρος
Ζουράρης Γιώργος
Κασιμάτης Στέλιος
Καραπατάκης Κώστας
Παπαναστασίου Κώστας
Σαλάχας Γιώργος
Τάβλας Γιώργος

εξόριστοι που ειχαν μόνο φωτογραφική μηχανή
Γεωργιάδης Μάκης
Πετρόγιαννης Ντίνος
Ζέρβα Μαριγούλα Μαστρολέων


Φωτορεπόρτερ μέσων ενημέρωσης

Ακερμανίδης Λαζαρος (1947+)
Βερβέρης Απόστολος
Γιάγκογλου Δημήτρης,
Ιωνάς Θωμάς,
(εφημερίδα ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ)
Καραγιώργος Γιώργος
(εφημερίδα ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΛΛΟΝ)
Κουρμπέτης Κυριάκος,
Μεγαλοοικονόμου Χαράλαμπος
Μεγαλοοικονόμου Κώστας
Μάρτογλου Ευριπίδης(Πρακτορείον Ηνωμενων Φωτορεπορτερ),
Μπίρης Γιάννης,
Παρτίδης Δήμος
Πατσαβός Αντώνιος (Φωτορεπορτάζ ΜΙΝΙΟΝ)
Τρανάκας, Σπύρος (Πρακτορείον Φωτογραφιών Τύπου)
Τριανταφύλλου Δημήτρης(Πρακτορείον Ηνωμενων Φωτορεπορτερ)
Τσακιράκης Βασίλης,
Φλώρος Δημήτρης(Πρακτορείον Ηνωμενων Φωτορεπορτερ) ,
Φωτεινόπουλος Δημήτρης(Πρακτορείον Ηνωμενων Φωτορεπορτερ) ,
Χαλκίδης Σπύρος

Φωτογραφοι Υπαλληλοι της AMAG(Αμερικανικη Αποστολή Βοήθειας), της EGA/G κ.α.
επικεφαλης Παπαϊωάννου Βούλα
Αρζιμάνογλου Ιωάννης
Χαρισιάδης Δημήτρης


Φωτογραφοι Υπαλληλοι της A.G.I.S. (ΕλληνοΑγγλικη Υπηρεσία Ενημέρωσης)
διευθυντης Χαρισιάδης Δημήτρης


Ξενοι φωτογραφοι (1944-1949)
Φωτογραφοι συνεργατες - υπαλληλοι του TIME -LIFE
Dmitri Kessel
George Rodger
John Phillips
Mark Kauffman
Nat Farbman
Pat English
Frank Scherschel

Φωτογραφοι συνεργατες - υπαλληλοι του Magnum Photos
David Seymour
Werner Bischof

Φωτογραφοι ανεξαρτητοι
Nancy Crawshaw

η ερευνα συνεχιζεται
μεχρι να αποκατασταθουν ολοι...
επειδη η φωτογραφία διαμορφωνει αισθήσεις, αισθήματα και συνειδήσεις
Μανολης Κασιματης