5.8.12

4η Αυγούστου 1936. Γ` Ελληνικός πολιτισμός.Φωτογραφίες ΙΙΙ

Εστιαζοντας σε σημεία της διαδρομής της φωτογράφου Nelly's Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη.
Η Nelly's την δεκαετια του 1930 συνεργαζεται με το κρατος, στην αρχη με τον ΕΟΤ και οταν  ο ΕΟΤ καταργήθηκε με το άρθρο 2 παρ. 2 του Α.Ν. 45/1936 (ΦΕΚ 379/Α συνεχισε ως επίσημη φωτογράφος του νεοσυσταθέντος Υφυπουργείου Τύπου και Τουρισμού. Παράλληλα φωτογραφίζει το βασιλικό ζεύγος καθως και διαφορα μελη της οικογενειας.
Η Nelly's αναφερει: «Εγώ ποτέ δεν χρωματίστηκα πολιτικά. Εμείς στη Μικρά Ασία από μικροί μάθαμε όλοι ν' αγαπάμε τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Μόνον αυτόν ξέραμε κι αυτόν πιστεύαμε. Οσα χρόνια είμαι στην Ελλάδα δεν ανακατεύτηκα ποτέ μου στα πολιτικά, έβρισκα ότι δεν ήταν δουλειά μου. Ούτε και τώρα είμαι με το μέρος κανενός».
Φωτογραφίες της δημοσιεύονται στα πρώτα τριμηνιαία κρατικά τουριστικά έντυπα του Υφυπουργείου Τύπου και Τουρισμού του καθεστώτος Μεταξά. Αρκετά απο αυτά αναπαράγονται και στην εβδομαδιαία περιοδική έκδοση Η Νεολαία που είναι επίσημο όργανο της ΕΟΝ.

φωτογράφος NELLY παραλληλισμοί


Οταν η γερμανίδα σκηνοθέτης του Ναζιστικού καθεστώτος Λεννι Ριφενσταλ ήρθε στην Ελλάδα για γυρίσματα στην αρχαία Ολυμπία για την ομώνυμη ταινία της (και για την τελετή της φλόγας)  η Nelly's ηταν ο συνεργάτης της.  Η Nelly fωτογράφισε  τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Βερολίνο το 1936,  παρακολουθώντας κατόπιν μαθήματα στο φωτογραφικό στούντιο του Dr. Johanes Herzog στη Γερμανία. Φωτογράφισε επίσης τους Αθλητικούς Αγώνες και την αντίστοιχη φιέστα που διοργάνωσε το Μεταξικό καθεστώς στο Παναθηναϊκο Σταδιο το 1938/9. Φωτογραφίες με αθλητές δημοσιεύσε αντίστοιχα και στο περιοδικό της ΕΟΝ .Φωτογραφίες της χρησιμοποιήθηκαν και στο αντίστοιχο επετειακό φωτογραφικό Λεύκωμα της 4ης Αυγούστου 1938-1939.

φωτογράφος NELLY παραλληλισμοί


φωτογράφος NELLY παραλληλισμοί

 Η φωτογραφική της προσπάθεια να αποδείξει διαμέσου πορτραίτων (αυστηρά επιλεκτικών) την  φυλετική συνέχεια των αρχαίων Ελλήνων με την πραγματικότητα είναι μοναδική στην Ελλάδα. Η φωτογραφικη αυτη σειρά ειχε τον τιτλο "Παραλληλισμοί" και σύγκρινε βοσκούς και χωριατοπούλες με κούρους και κόρες.  Στις μέρες μας υπάρχουν θαυμαστές αυτού του έργου που χρησιμοποιούν τις φωτογραφίες της σαν επιστημονικές αποδείξεις της γενεολογικής συνέχειας των Ελλήνων. Οι επιρροές της  ήταν από την αντίστοιχη προσπάθεια προπαγάνδας του εθνικοσοσιαλιστικού κομμάτος στην Γερμανία περί της Αριας φυλής και εναντίον των Εβραίων ετσι ώστε να δικαιολογηθούν οι απάνθρωπες διώξεις τους.
Το 1939 ο επικεφαλής του υφυπουργείου Τύπου και Τουρισμού, Θ. Νικολούδης της αναθέτει  να διακοσμήσει το Ελληνικό Περίπτερο  στην Παγκόσμια Έκθεση στη Νέα Υόρκη με φωτογραφικές συνθέσεις/ΚΟΛΛΑΖ. Ηταν  μια απο τις μεγαλύτερες προσπαθείες προπαγάνδας του Μεταξικολυ καθεστώτος στο εξωτερικό για την προώθηση  του Γ` Ελληνικού Πολιτισμού.
 
φωτογράφος NELLY συνθεση κολλαζ

 



Στην Παγκόσμια Εκθεση της Ν. Υόρκης οπου βρισκόταν ως υπεύθυνη στο ελληνικό περίπτερο (Αυγουστος 1939) ξεσπά πόλεμος στην Ευρωπη οπότε αποφάσισε μαζί με τον άνδρα της Αγγελο Σεραιδάρη, να μην γυρίσουν πίσω και να εγκαταστάθουν στην Αμερική οπου και παρέμειναν για 27 περίπου χρόνια..
Δηλώνει σε συνεντευξη της "[...] Έφυγα για την Αμερική, στην Παγκόσμια έκθεση της Νέας Υόρκης, γιατί ήθελα να δω το ελληνικό περίπτερο, για το οποίο είχα κάνει πολλές φωτογραφίες. Σε δέκα μέρες, κι ενώ  είμαστε στην Αμερική, κηρύχτηκε ο πόλεμος και δεν ξαναγύρισα.[...]"









Οι φωτογραφίες της με τα πορτρταίτα και τα αντίστοιχα αρχαία αγάγλματα δημοσιεύονται στο περιοδικό Life το 1947.























Το φωτογραφικο ατελιέ της συνεχίζει να λειτουργεί στη οδο Ερμού από τους υπαλλήλους της.Οπως αναφερει προς το τέλος του 1949 ο αντρας της ήρθε προσωρινά στην Ελλαδα για κάποιες υποθεσεις και γιά το φωτογραφειο. (Μια δεκαετια μετα που η Ελλαδα ειχε ποτισει τα βραχια και τις πετρες της με αιμα.)  Το φωτογραφειο της στην οδο Ερμού σύμφωνα με τα άρχεια της ΕΚΦΑ(Ενωση Καλλιτεχνων Φωτογραφων Αθηνας) κλείνει οριστικά το 1959. Επέστρεψε στην Ελλαδα με τον συζυγο της το 1967.

 

δείγμα αντίστοιχου
φωτογραφικού κολλάζ
της ναζιστικής προπαγάνδας









απο το γερμανικο εντυπο του Γ` Ραιχ
 "Ντερ Στιρμε"   
αντιεβραϊκη αφισετα προπαγανδας
 για τους εβραιους της Πολωνίας 


ΜΙΚΡΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ ΚΑΙ ΑΦΙΣΣΩΝ ΤΟΥ ΝΑΖΙΣΤΙΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ 
(απο την σελιδα http://www.apologitis.com/gr/ancient/nazi_pagan.htm)











Λένι Ρίφενσταλ






















http://camerastyloonline.wordpress.com/2012/07/31/leni-riefenstahl-olympia-1-kai-2-kinfiki-lesxi-kentrou-athinas-2-kai-4-8-2012/ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ- Ολυμπιακοί Αγώνες 1936 (OLYMPIA, 1938) της Λένι Ρίφενσταλ
http://whitewomenfront.blogspot.gr/2012/02/blog-post_21.html
Η ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΑΣ
http://www.apologitis.com/gr/ancient/ellinas.htm

http://www.apologitis.com/gr/ancient/nazi_pagan.htm

ερευνα υλικου-αρθρο / φωτογραφιζοντας
 

3.8.12

Συλλογη φωτογραφιων απο το περιοδικο Η ΝΕΟΛΑΙΑ της EON.



Η αρχη της προπαγανδιστικης φωτογραφιας στην Ελλαδα. 1936-1940
Συλλογη δημοσιευμενων φωτογραφιων στο περιοδικο Η ΝΕΟΛΑΙΑ της ΕΟΝ.
Το περιοδικο που συνολικα εκδοσε 133 τευχη κυκλοφορησε κατα την διαρκεια του καθεστωτος της 4ης Αυγουστου στην Ελλαδα και πιο συγκεκριμενα την περιοδο 1938-1941. Μια απο τους φωτογραφους που συνεργαστηκαν με το περιοδικο ηταν και η Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη/ NELLY`S  http://el.wikipedia.org/  η οποια ηδη συνεργαζοταν και σαν αποκλειστικος φωτογραφος με το υφυπουργειο Τυπου και Τουρισμου το οποιο της αναθέτει το 1939 να διακοσμήσει με τις φωτογραφίες της το Ελληνικό περίπτερο στη Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Επισης στο περιοδικο εδωσαν φωτογραφικο υλικο και αλλοι φωτογραφοι. / επιμελεια: φωτογραφιζοντας

2.8.12

Δημοσιευμένες φωτογραφιες απο λευκωματα/βιβλια της 4ης Αυγουστου

1936-1940
Τα πρωτα βηματα της προπαγανδιστικης φωτογραφιας στην Ελλαδα απο το καθεστως της 4ης Αυγουστου. Συλλογη φωτογραφιων απο τα λευκωματα και βιβλια του μεταξικου καθεστωτος. / επιμελεια: φωτογραφιζοντας






Ο Ιωάννης Μεταξάς στο όραμα του «Τρίτος Ελληνικός Πολιτισμός»  προσπάθησε να κάνει μια σύνθεση του αρχαίου, του βυζαντινού και του σύγχρονου λαϊκού πολιτισμού. Οι διάφορες εκδηλώσεις που διεξήγονταν από την μία είχαν δημοτικούς χορούς και από την άλλη αναβιώσεις με αρχαϊκές ενδυμασίες όπως οι εορτές του Παναθηναϊκού Σταδίου.  
φωτογραφία NELLY`S
Συμπαθούντες και εργασθέντες στην προσπαθεία του Μεταξά να επιβάλει το όραμα του,  ήταν ο Αγγελος και η Εύα Σικελιανού, η Αγγελική Χατζημιχάλη, ο εικαστικός Κωνσταντίνος Παρθένης που έκανε το σήμα της 4ης Αυγούστου, η φωτογράφος NELLY`S (η οποία ανέλαβε μάλιστα την φωτογραφική προώθηση του καθεστώτος με εστίαση όχι μόνο στη τουριστική ιδιαιτερότητα που  πρόσφερε η Ελλάδα αλλά πρωτίστως σε συνδιασμό με τα αρχαία μνημεία, την αρχαϊκη καταγωγή  των Ελλήνων, ακολουθώντας την κατεύθυνση που υπήρχε ήδη στα αντίστοιχα καθεστώτα  της φασιστικής Ιταλίας και της Ναζιστικής Γερμανίας) . Αλλες προσωπικότητες ήταν: οι Κωνσταντίνος Δοξιάδης,  Πρόδρομος Μποδοσάκης, Κωστής Μπαστιάς, Αρίστος Καμπάνης.
Για τους εικαστικούς καλλιτέχνες να αναφερθούν επιπλέον:
ο ζωγράφος και καθηγητής Κωνσταντίνος Παρθένης(1878-1967), ο γλύπτης Μιχαήλ Τόμπρος(1889-1974) και ο χαράκτης Αγγελος Θεοδωρόπουλος αντιπροσώπευσαν την Ελλάδα στην Μπιενάλε Βενετίας (1938).
Ο εικαστικός Νίκος Εγγονόπουλος το 1938 συνεργάζεται με τον Δημήτρη Πικιώνη  σε μακέτες αρχοντικών (κατασκευές με χορηγία του Υφυπουργού Τουρισμού). Λίγους μήνες μετά όταν κυκλοφορεί το Λεύκωμα Ελληνικής Μόδας που περιλαμβάνει και δικά σχέδια, έχει σχεδιάσει το εξώφυλλο. Επίσης κατασκεύασε μετάλλιο για λογαριασμό του Υφυπουργείου Τύπου και Τουρισμού.  Συμμετείχε σε ομαδική έκθεση Ελλήνων καλλιτεχνών στην Ν.Υόρκη. 
Ο εικαστικός/ζωγράφος  Γιάννης Μηταράκης (1898 - 1963) συμμετείχε με έργο του στην παγκόσμια έκθεση Νέας Υόρκης (1939) και  αντιπροσώπευσε την Ελλάδα στην Μπιενάλε Βενετίας (1940)
Ο εικαστικός/ζωγράφος  Γεράσιμος Σταματελάτος/Στέρης Γεράσιμος (1898 Διγαλέτο Κεφαλλονιάς - 1987 Νέα Υόρκη)   το 1938 κατόπιν διαγωνισμού αναλαμβάνει τη διακόσμηση του ελληνικού περιπτέρου στη Διεθνή Έκθεση το 1939. Το ελληνικό περίπτερο διακοσμούν 4 μεγάλες τοιχογραφίες του, με θέμα την ιστορία του Ελληνικού Πολιτισμού.
Αλλα και η φωτογράφος NELLY`S είχε  αναλάβει και αυτή να εικονογραφήσει  (με μεγάλα φωτοκολάζ) το ελληνικό περίπτερο στην Ν Υόρκη.
 φωτοκολλάζ  NELLY`S

 Οπως αναφέρει αποκαλυπτικά η Κατερίνα Ζαχαρία, Τακτική Καθηγήτρια Κλασικής Φιλολογίας και Αρχαιολογίας του Loyola Marymount University, Los Angeles.
Η Κορύφωση της μεταξικής προπαγάνδας υπέρ της Ελλάδας αποτελεί το Ελληνικό Περίπτερο στην Παγκόσμια Έκθεση του 1939 στη Νέα Υόρκη. Το Ελληνικό Περίπτερο, διαμορφωμένο ως πρεσβεία προώθησης της εθνικιστικής ιδεολογίας του καθεστώτος Μεταξά, «έστησε» γιά τους επισκέπτες του ένα «δοξαστικό» εθνικιστικό μάθημα ιστορίας της Ελλάδας, θέτοντας τις βάσεις για το εθνικιστικό όραμα του «Τρίτου Ελληνικού Πολιτισμού». Ο Θεολόγος Νικολούδης, Γραμματέας του Υπουργείου Τύπου και Τουρισμού, ανέθεσε στην Nelly΄s να διακοσμήσει το Ελληνικό Περίπτερο με το φωτογραφικό υλικό της. Η Nelly΄s προετοίμασε τέσσερα φωτογραφικά κολάζ που αποτελούν ένα σκηνικό/ερμηνευτικό πλαίσιο γιά τα υπόλοιπα πολιτισμικά εκθέματα του Ελληνικού Περιπτέρου.

 συλλογή στοιχείων / φωτογραφιζοντας