20.5.15

Έκθεση φωτογραφιών του αρχείου Κουτουλάκη και ημερίδα για την Μάχη της Κρήτης και την Κατοχή

Μια μοναδική έκθεση με φωτογραφίες - ντοκουμέντα των γερμανικών ωμοτήτων κατά τη διάρκεια της κατοχής 1941 – 1945, θα φιλοξενήσει η Στοά Μακάσι από την ερχόμενη Τετάρτη 20 Μαΐου, με αφορμή τη συμπλήρωση 74 χρόνων από τη Μάχη της Κρήτης.



Συνδιοργανωτές της έκθεσης είναι η Περιφέρεια Κρήτης και οι δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, ενώ παράλληλα θα πραγματοποιηθεί και μια ημερίδα με θέμα, "Η Μάχη της Κρήτης και η Κατοχή: Πολιτικές, ιστορικές και νομικές διαστάσεις", με διακεκριμένους ομιλητές η οποία αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς διεξάγεται σε μια περίοδο όπου το θέμα των πολεμικών επανορθώσεων έχει επανέλθει στο προσκήνιο.
 Την ημερίδα θα συντονίσουν οι δημοσιογράφοι Γιώργος Παπαδάκης και Γιώργος Σαχίνης.
Το φωτογραφικό υλικό της έκθεσης, αποτελεί μέρος του αρχείου του σπουδαίου φωτογράφου Κωνσταντίνου Κουτουλάκη, ο οποίος επελέγη από το Νίκο Καζαντζάκη για να συνοδεύσει ως φωτογράφος την Επιτροπή Διαπιστώσεως Ωμοτήτων, η οποία συστάθηκε με κυβερνητική εντολή το 1945, για να καταγράψει τα εγκλήματα και τις καταστροφές που διαπράχτηκαν την Κατοχή στην Κρήτη, από τους Γερμανούς και Ιταλούς κατακτητές.
Η Επιτροπή ( η οποία αποτελούνταν επίσης από τους Καθηγητές Πανεπιστημίου Ιωάννη Κακριδή και Ιωάννη Καλιτσουνάκη) περιόδευσε στην Κρήτη από τις 29 Ιουνίου έως τις 6 Αυγούστου 1945 και κατέγραψε με κάθε λεπτομέρεια τα εγκλήματα και τις καταστροφές σε βάρος του κρητικού λαού.
Τα μοναδικά αυτά ιστορικά ντοκουμέντα ουδέποτε όμως αξιοποιήθηκαν, ενώ για χρόνια θεωρούνταν χαμένα!
Οι φωτογραφίες του Κων/νου Κουτουλάκη βρέθηκαν στο αρχείο του αείμνηστου δημοσιογράφου Μανόλη Δουλγεράκη, το οποίο, μαζί με την πλούσια βιβλιοθήκη του, δωρήθηκε το 2014 από την οικογένειά του, στο Δήμο Μαλεβιζίου
.Η έκθεση, η οποία θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό μέχρι και τις 10 Ιουνίου 2015, φιλοδοξεί να αναδείξει αυτό το σπάνιο υλικό καθώς περιλαμβάνει 70 συνολικά φωτογραφίες οι οποίες αποτυπώνουν την Κρήτη του 1945. Μια Κρήτη ρημαγμένη, ντυμένη στα μαύρα αλλά περήφανη!













αναδημοσιευση απο http://defenceline.gr/index.php/news/item/2758-ekthesi?fb_action_ids=1613329605618559&fb_action_types=og.comments

8.5.15

Περιμενοντας μια απαντηση, εψαξα και εμαθα το τι γινεται στις δημοσιευσεις πρακτικων, στους συλλογικους τομους και τα οποια αφιερωματα των ιστορικων συνεδριων

Μανολης Κασιματης
μέλος του ΔΣ του σωματείου Βιβλιοθήκη Εθνική Αντίσταση
μέλος της πολιτιστικής εταιρείας ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ

20/3/2015    Αξιότιμοι κύριες-οι της οργανωτικής επιτροπής(Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας και Φόρουμ Κοινωνικής Ιστορίας)  και επιμελητές του συλλογικού τόμου(όχι όμως εν είδει πρακτικών),  του συνεδρίου «Δεκεμβριανά 1944. Το παρελθόν και οι χρήσεις του», πήρα το γράμμα σας(13/2/2015) όπου εκτός των ευχαριστιών σας για την συμμετοχή μου στο συνέδριο, αναφέρετε επίσης οτι  βρέθηκατε στην δυσάρεστη θέση να μην συμπεριλάβετε στην έκδοση μεταξύ άλλων, και την δική μου ενδιαφέρουσα εισήγηση.
 Θάθελα να σας γνωστοποιήσω τα εξης: την εισήγηση μου που σας επισυνάπτω, την διάβασα για πρώτη φορά στις 12 Δεκέμβρη 2014, πρώτη ημέρα του συνεδρίου.
Κρίνατε οτι δεν είναι δημοσιεύσιμη, ενώ μέχρι της παρούσης επιστολής είχατε τυπωμένη μόνο μια περίληψη την οποία είχα καταθέσει στην αρχή της διαδικασίας επιλογής των εισηγητών.
Στο πρώτο σχέδιο προγράμματος για το συνέδριο που μας στάλθηκε περί τον Ιούνιο ήμουν ο μοναδικός ομιλητής του συνεδρίου σχετικά με την θεματική της φωτογράφισης-κινηματογράφισης του ΔΕΚΕΜΒΡΗ 1944./ (Ερευνώντας, αναλύοντας και καταγράφοντας τις φωτογραφίες - ντοκουμέντα και τους φωτογράφους και κινηματογραφιστές των Δεκεμβριανών)
Στο δεύτερο τελικό πρόγραμμα γύρω στο Σεπτέμβριο διαπίστωσα oτι υπήρχε και άλλη μια εισήγηση, που τελικά προτιμήθηκε στο συλλογικό τόμο, από το Μουσείο Μπενάκη, παρερφερή εν μέρει, με την δικιά μου. / (Β.Παπαϊωαννου, Δ.Χαρισιάδης, Ηνωμένοι Φωτορεπόρτερ, D.Kessel, διαφορετικές προσεγγίσεις ενός ιστορικού γεγονότος)
Σας ενημερώνω για να μην συμπέσουν οι εισηγήσεις μας, αποφάσισα να μην αναφερθώ εκτενώς στους φωτογράφους που θα παρουσίαζαν.
 Επίσης  από την αρχή προκήρυξης του συνεδρίου μου είχε γίνει πρόταση απο μέλος της επιτροπής να διοργανώσω φωτογραφική έκθεση  που τελικά ακυρώθηκε γιατί ζήτησα μια συμβολική αμοιβή για έξοδα στησίματος. Στην συνέχεια προσπαθώντας να συμβάλλω στην καλύτερη δυνατή  προώθηση του συνεδρίου, πρότεινα στο ιδιο μέλος,  πως ήμουν διατεθειμένος να παραδώσω δωρεάν το συγκεντρωμένο και ψηφιακά επεξεργασμένο οπτικοακουστικό υλικό της πολύχρονης έρευνας μου, δηλαδη φωτογραφίες και κινηματογραφικά επίκαιρα σε ή cd ή dvd  ή stik usb ετσι ώστε να μπορεί να παίζεται σε μια μεγάλη οθόνη -τηλεόραση καθ`όλη την διάρκεια του συνεδρίου, αλλά ούτε αυτό προχώρησε.

αποσπασμα εισηγησης
Ερευνώντας, αναλύοντας και καταγράφοντας τις φωτογραφίες - ντοκουμέντα και τους φωτογράφους και κινηματογραφιστές των Δεκεμβριανών (1944)
Μόλις τον τελευταίο χρόνο καταγράψαμε μια έντονη δραστηριότητα πάνω στην  μελέτη της φωτογραφίας - ντοκουμέντου για τον Δεκέμβρη προς εξαγωγή ποικίλων συμπερασμάτων. Για τους ιστορικούς το βάρος της πολιτικοκοινωνικής ανάλυσης ήταν μεγαλύτερο ενώ από την πλευρά των ιστορικών της ελληνικής φωτογραφίας μάλλον αποδεικνύεται ότι δεν έχουν καταφέρει να συνδυάζουν την έρευνα και στο φωτογραφικό και στο πολιτικοκοινωνικό πεδίο, γι' αυτό και υπάρχει τόσο μεγάλη σιωπή στις δύσκολες ιστορικές περιόδους. Όμως η ανάλυση και των φωτογραφιών αλλά και της ίδιας της δράσης των φωτογράφων σαν ιστορικά υποκείμενα μπορούν να προσφέρουν περιεκτικότερα δεδομένα ανάγνωσης του ιστορικού γίγνεσθαι. Από την έρευνα και την ανάλυση των φωτογραφιών των Δεκεμβριανών (από την μελέτη, Μανόλης Κασιμάτης "ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΤΟΥ `44", Αθήνα 2008) διαπιστώνεται ότι φωτογραφική κάλυψη των μαχών, τα όσα είχαν προηγηθεί και τα όσα έγιναν μετά κατέγραψαν τρεις διαφορετικές απόψεις: α) την άποψη των επαγγελματιών φωτορεπόρτερ Ελλήνων και ξένων μέσων μαζικής ενημέρωσης, β) την άποψη κάποιων απλών πολιτών που έτυχε, αν και αρκετά σπάνιο για εκείνη την εποχή, να έχουν μαζί τους φωτογραφική μηχανή και γ) την άποψη των στρατιωτικών φωτογράφων και κινηματογραφιστών του βρετανικού εκστρατευτικού σώματος...
Aναφέρουμε τα ονόματα των μέχρι σήμερα καταγεγραμμένων φωτογράφων που ήταν: 16 'Ελληνες, 1 Αμερικάνος, 7 Βρετανοί:
Παπαδήμος Δημήτρης, Χαρισιάδης Δημήτρης, Πέτρος Πουλίδης, Βαφιαδάκης Γιώργος, Χαλκίδης Σπύρος, Παπαϊωάννου Βούλα, Τσακιράκης Βασίλης, Τάκης Φλώρος, Φωτεινόπουλος Δημήτρης, Τριαντάφυλλου Δημήτρης, Μάρτογλου Ευριπίδης (Ηνωμένοι Φωτορεπόρτερ), Κουρμπέτης Κυριάκος, Ιωνάς Θωμάς, Φωτογραφικό πρακτορείο Αδελφών Μεγαλοοικονόμου (Μανώλης, Κώστας, Χαράλαμπος), ο αμερικανος Κέσελ Ντμίτρι (Dmitri Kessel), και οι βρετανοί στρατιωτικοί φωτογράφοι:  Hopkinson P. (Lt ), Morris G. (Sgt), Morris (Lt), Powell-Davies (Lt), Turner W. R. H. (Sergeant), Tanner A. R. (Capt) / War Office official photographer, και Baker L. H. (Flt Lt) / Royal Air Force official photographer

ευχαριστώ όσους ομιλητές, αναφέρθηκαν στην μελέτη μου
σχετική βιβλιογραφία Πολιτιστικής εταιρείας ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ
Μανόλης Κασιμάτης "ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΤΟΥ `44", Αθήνα 2008
Μανόλης  Κασιμάτης "ΔΙΕΘΝΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΕΚΕΜΒΡΗ  ΤΟΥ `44", Αθηνα 2009
 "Καταγράφοντας την δράση της Βρετανικής αεροπορίας τον Δεκεμβρη του 1944", Αθήνα 2013
"Καταγραφές της μάχης στην σχολή Ευελπίδων τον Δεκέμβρη του 1944", Αθήνα 2013
Γιώργος Κόκκαλης  " Καταγράφοντας την επιχείρηση ΜΑΝΝΑ στην Αττική Οκτώβρης-Δεκέμβρης 1944", Αθήνα 2014