11.1.09

"Ιστορία και φωτογραφία" απο την βιβλιοθηκη της Ελευθεροτυπιας

"Ιστορία και φωτογραφία":
Ιστορία και φωτογραφία στον καιρό της Αντίστασης του ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΑΚΗ
1. http://www.enet.gr/online/online_issues?pid=51&dt=09/01/2009&id=45989292 ,

Η φωτογραφία ως ιστορική πηγή
Του FRANCISCO MARCO*
2. http://www.enet.gr/online/online_issues?pid=51&dt=09/01/2009&id=51643180

Πολιτική και φωτογραφία: Ελλάδα 1940-1944
Πότε το διαθέσιμο υλικό αποτυπώνει τις πολιτικές διαστάσεις των γεγονότων που απεικονίζει
Του ΠΡΟΚΟΠΗ ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΗ
3. http://www.enet.gr/online/online_issues?pid=51&dt=09/01/2009&id=59730092 ,

Μνήμη και Αντίσταση
Οι φωτογραφίες του Σπύρου Μελετζή «Με τους αντάρτες στα βουνά»
Του NICOLAS SANCHEZ DURA*
4. http://www.enet.gr/online/online_issues?pid=51&dt=09/01/2009&id=73924140 ,
στη υποσημειωση αναφερει:
1. Οι Μενέλαος Μελετζής και Μανώλης Κασιμάτης υποστηρίζουν ότι αυτή η φωτογραφία δεν ανήκει στον Σπύρο Μελετζή. Θέλω να αναφέρω ότι έχει την υπογραφή του, είχε εκτεθεί στην έκθεση της οδού Κοραή στο τέλος του Νοεμβρίου 1944, με την επιμέλεια του ίδιου του Σπύρου Μελετζή και φυλάσσεται στο αρχείο του, μαζί με τις άλλες φωτογραφίες του στο Μουσείο Μπενάκη. Στην περίπτωση που ο Σπύρος Μελετζής δεν είναι ο φωτογράφος της, αλλά την υπέγραψε και την εξέθεσε, συνέβη γιατί ταυτίστηκε με αυτήν, άσχετα με το ποιος την τράβηξε, και αυτό αρκεί για μένα προς το παρόν. Η τελευταία υπόθεση δημιουργεί το ερώτημα για το πώς αντιμετώπιζε ο ίδιος την έννοια των πνευματικών δικαιωμάτων σχετικά με τη φωτογραφία.

Φωτορεαλισμός και Ιστορία
Μυθικά σύμβολα και πραγματικότητες στις φωτογραφίες του Σπύρου Μελετζή
Της ΝΙΝΑΣ ΚΑΣΣΙΑΝΟΥ*
5. http://www.enet.gr/online/online_issues?pid=51&dt=09/01/2009&id=81676204
Φωτογραφία στον Πόλεμο και την Αντίσταση 1936-1945 Ισπανία, Γιουγκοσλαβία, Ελλάδα, Ιταλία
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κέντρο Έρευνας Νεότερης Ιστορίας Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας
Σαββατο18 Οκτωβρίου 2008
Αμφιθέατρο Καραγιώργα ΙΙ
Πρόεδρος: Καίτη Τσίχλη-Αρώνη Καθηγήτρια
Χαιρετισμός του Πρύτανη Καθηγητή Παναγιώτη
Τσίρη, Χαιρετισμός προέδρου Τμήματος Καθηγητή
Προκοπή Παπαστράτη.

Νίνα Κασσιανού Δρ.
«Μύθοι, Σύμβολα και Πραγματικότητα στις φωτογραφίες του Σπύρου Μελετζή και Κώστα Μπαλάφα»
Nicolas Sanchez Dura Professor
"Memory and Resistance" (Μνήμη και Αντίσταση)
Heather Williams Dr.
"The Image of Wartime Yugoslavia as seen in British Sources. Official and Unofficial" (Η Εικόνα"της Γιουγκοσλαβίας στον Πόλεμο με βάση τις βρετανικές φωτογραφικές πηγές.)

Συζήτηση-Διάλειμμα - Ελαφρό Γεύμα

Πρόεδρος Προκοπής Παπαστράτης
Francisco Marco Viciano Professor
"Ti Photography. The reliability of Photography as historical reference"
(Η εγκυρότητα της φωτογραφίας ως ιστορική πηγή)
Adolfo Mignemi, Professor
"Le immagini delta guerra di liberazione In Italia: da fotografie a documentί storici" (Εικόνες από τον Απελευθερωτικό αγώνα της Ιταλίας: από φωτογραφία σε ιστορικό Ντοκουμέντο).
Προκοπής Παπαοτράτης, Καθηγητής
«Πολιτική και Φωτογραφία: Ελλάδα 1940-1944»
16.80 Συζήτηση

Σχόλιο του υπογράφοντος
Μέσα σε πολλούς ιστορικούς και φοιτητές αντιστοίχων τμημάτων και σε ελάχιστους φωτογράφους πραγματοποιήθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα περί φωτογραφίας και αντίστασης και όχι μόνο. Ήταν η πρώτη φορά που στην Πάντειο αλλά και γενικότερα έγινε κάτι τέτοιο. Οι εισηγήσεις ήταν πολύ ενδιαφέρουσες όπως επίσης και οι παρεμβάσεις.
Κατά την ημερίδα αποκαταστάθηκε επιτελούς κατόπιν προσωπικής παρέμβασης
και το όνομα του φωτογράφου Λάζαρου Ακερμανίδη (όχι ευκόλως βέβαια)
αλλά μπήκαν και οι προβληματισμοί - αποκαταστάσεις για τα φωτογραφικά αρχεία:
1) για το περίφημο φωτοκινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ και τα αρχεία του (Δημήτρης Μεγαλίδης, επικεφαλής και οπερατέρ φωτογράφοι οι Νισυριου και Παπαδούκας)
καθώς και
2) για αρκετούς άλλους φωτογράφους ( αναφερθηκαν ονομαστικά) που κινηθήκαν τοπικά ανά την επικράτεια κατα την ιδια ιστορική περίοδο.
Δυναμική παρέμβαση έκανε ο καθηγητής ΤΕΙ - φωτογράφος κ. Μενέλαος Μελετζής ανηψιός του Σπύρου Μελετζή βάζοντας επίσης αρκετούς προβληματισμούς και περι πνευματικών δικαιωμάτων των φωτογράφων.
Αντίστοιχα παρεμβάσεις έκανε και η καθηγήτρια-ιστορικος φωτογραφίας κ. Κασσιανού.
Ελπίζουμε ότι θα υπάρξει συνέχεια και από ότι διαπιστώθηκε επισήμως σε αναγκαία και απαραίτητη συνεργασία ιστορικών και φωτοερευνητών...
www.manolokasimatis.gr

Φωτογραφικά ντοκουμέντα από την δράση του ΕΛΑΣ

Κασιμάτης, Μανόλης
Φωτογραφικά ντοκουμέντα από την δράση του ΕΛΑΣ
(Ομαδα Μεραρχιών Μακεδονίας).
Φωτογραφίες της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης
(Οκτώβρης 1944)
απο το αρχείο του φωτογράφου Λαζαρου Ακερμανίδη

εκδοσεις Φωτογραφίζοντας.
Αστική Μη Κερδοσκοπική Πολιτιστική Εταιρεία
β` εκδοση συμπληρωμένη (2008) 88 σελ.
Τιμή €12,00
isbn 978-960-89684-3-1

[...] Η κατοχή και ειδικότερα ο εμφύλιος πόλεμος μέχρι σήμερα αποτελούν μια σχεδόν απαγορευμένη ζώνη από τους επίσημους ιστορικούς της φωτογραφίας. Τα στεγανά όμως πρέπει να σπάσουν και να καταγραφούν όλα τα στοιχεία των φωτογράφων. Χρησιμοποιώντας δε σαν κυρίαρχο κριτήριο, το ήθος, να αναλυθεί και αξιολογηθεί και το φωτογραφικό έργο αλλά και η κοινωνική προσφορά τους.
Η περίπτωση του φωτογράφου Λαζάρου Ακερμανίδη είναι πολύ ιδιαίτερη στο χώρο της φωτογραφίας. Όχι μόνο γιατί το φωτογραφικό του αρχείο, ελέχθηκε ότι εχάθηκε και κατόπιν ευρέθηκε, αλλά γιατί η οικειοποίησή του από άλλο φωτογράφο μπέρδεψε τους ιστορικούς και προξένησε αλυσιδωτά λάθη στην καταγραφή των στοιχείων, πράγμα ιστορικά ανεπίτρεπτο. [...]
Το χαμένο φωτογραφικό αρχείο, και κατά γενική ομολογία αξιολογότατο, βγήκε στο φως χάριν της επιμονής του ανιψιού του φωτογράφου κ. Ιωάννη Ακερμανίδη που το είχε διασώσει. Ο οποίος προσπαθούσε επί χρόνια να αποδείξει την πατρότητα των φωτογραφιών που παρουσιαζόντουσαν σε εκθέσεις άλλων φωτογράφων. Περιπέτειες που φαντάζουν τραγελαφικές με τα σημερινά αδιάψευστα στοιχεία.[...]
Οι προσπάθειες του καρποφόρησαν το 1993 και ένα μικρό μέρος, 300 φωτογραφίες (από τα 2000 περίπου αρνητικά) τυπώθηκαν με την υποστήριξη των Ποντιακών συλλόγων Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια με την υποστήριξη και φιλοξενία από το δήμο Αθηναίων εκτέθηκαν στο πνευματικό κέντρο του δήμου.
Ομως το υλικο του με φωτογραφιες της ομαδας μεραρχιων του ΕΛΑΣ Μακεδονιας μένει στη λήθη. Ήρθε η ώρα από τα ντοκουμέντα της μελέτης "να αποκατασταθεί" το όνομα του φωτογράφου Λαζάρου Ακερμανίδη και να συμπεριληφθεί στους φωτογράφους της Εθνικής Αντίστασης.[...]
(από τον πρόλογο της α` εκδοσης 2006)

Δυστυχως τα λαθη πανω στις φωτογραφιες του Ακερμανιδη συνεχιζονται.
Σε εκθεσεις φωτογραφιας αλλου φωτογραφου που έγιναν στην Ισπανια,
στην Θεσσαλονικη και τωρα στην Αθηνα
αλλα και στην ημεριδα στο Παντειο Πανεπιστημιο οι αστοχιες αυτες συνεχιζονται,
οπως σε αντιστοιχες αναφορες διαφορων εντυπων.
Η ιστορια επαναλαμβανεται.... και το λαθος το ιδιο.
Επιτελους καποιοι να ειναι πιο προσεκτικοι.