Μελετωντας και πιστοποιωντας φωτογραφιες για τον ΔΕΚΕΜΒΡΗ του 1944 απο το αρχειο του Πολεμικου Μουσειου ειχα βρει και την κατωτερω φωτογραφια οπου και την συμπεριελαβα στην μελετη μου. Ηταν αστοχια ομως ή... ;
...Γιατι πριν απο μερικες μερες ανακαλυψα μια φωτογραφια πιο ολοκληρωμενη, χωρις κοψιμο και με αλλη λεζαντα. απο την ιστοσελιδα του Χέρμανν Φρανκ Μάγερ
Η Ελλαδα και τα Βαλκανια κατα την διαρκεια του Β` Παγκοσμιου Πολεμου
http://www.hfmeyer.com/english/publications/edelweiss/bilder/19JK.jpg
Η φωτογραφια γραφει οτι ειναι απο το ΑΓΡΙΝΙΟ στις 14/4/1944, Μεγαλη Παρασκευη και δειχνει πτωματα εκτελεσμενων πατριωτων απο Ταγματασφαλητες.
(αναλυτικα στην λεζαντα )
μετα απο ερευνα των παρατηρησεων και οχι μονοβρηκαμε τα εξης φωτοντοκουμεντα:
1) απο το αναμνηστικο λευκωμα της 13 ης μεραρχιας του ΕΛΑΣ (1945) την κατωτερω φωτογραφια. Παρατηρουμε οτι δεν υπαρχουν εδαφικες ομοιοτητες με την ανωτερω εξεταζομενη φωτογραφια.
2)απο το βιβλιο ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΤΟΧΗΣ.
Οπου παρατηρουμε διαμεσου των τριων κατωτερω φωτογραφιων να διακρινονται οι τρεις προστειθεμενοι ταγματασφαλητες.
3)απο το φορουμ http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=51&t=200690
ειδαμε την φωτογραφια μαζι με αλλες να αναφερεται στα Δεκεμβριανα
ΑΘΗΝΑ
Κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου 1944, ορδές αλητών, περιθωριακών και εγκληματιών του ΚΚΕ ξεχύθηκαν σε όλη την πρωτεύουσα ληστεύοντας, βιάζοντας και δολοφονώντας όποιον ήθελαν. Είναι οι εφιαλτικές μέρες των σφαγών με τα κονσερβοκούτια, οι κολασμένες ημέρες των μανιακών δολοφόνων όπως οι Μονέδας, Κουκούτσης, Μπουρδής, Τζογανάκης, Μακαρώνας. Στο Περιστέρι, Τουρκοβούνια, Υμηττό, Διυλιστήρια Ούλεν, Λατομεία Κοπανά, Καισαριανή, Πειραιά κ.α. διαπράχθηκαν φρικτά βασανιστήρια και ομαδικές σφαγές. Επακολούθησε ομηρία χιλιάδων ανθρώπων, από τους οποίους πέθαναν εκατοντάδες. Οι φονευθέντες υπερέβησαν τους 25.000.
Παρατηρησεις μελετητων
--H φωτοερμηνεία του Βασίλη Β. είναι ερασιτεχνική και βασίζεται μόνο σε εικασίες.
Εκτός βέβαια από την παρατήρηση ότι οι ταγματαλήτες είναι κόπια από τις γνωστές φωτογραφίες του Μαθιόπουλου στον Κάλαμο κλπ..
Στο Αγρίνιο και Ναύπακτο και Πάτρα για λόγους κακού εφοδιασμού οι ταγματαλήτες είχαν διαφορετική στολή από αυτή που φορούσαν στην Αθήνα. Φορούσαν οι οπλίτες στολές τροποποιημένες γερμανικές (με κοινά κουμπιά και όχι τα γερμανικά με τον αετό του 3ου Ράϊχ), τις παρείχαν οι επιμελητίες της 104 μεραρχίας του Λούντβιγκερ, στο Αγρίνιο και Ναύπακτο και της 117 μεραρχίας καταδρομέων και του πλοιάρχου Μάγκνους στην Πάτρα, οι της Αθήνας φορούσαν αυτή με τον χαρακτηριστικό "ντουλαμά" που φορούσαν οι τσολιάδες του τακτικού στρατού προπολεμικά, έλεγε ένας παλιός αξιωματικός "φροντιστής" ότι οι αποθήκες του Ε.Σ. είχαν αρκετές χιλιάδες στολές τσολιάδων που χρησιμοποίησαν οι Γερμανοί για να ντύσουν τους ταγματαλίτες.
Οι αξιωματικοί των Ταγμάτων φορούσαν την κλασσική στολή του Ε.Σ. τουλάχιστον όσον αφορούσε τον επενδήτη (σακάκι από μάλινο ύφασμα μπαραθέας), η περισκελίδα μπορεί να ήταν κι' αυτή από τη γερμανική επιμελητεία αν είχε φθαρεί η αρχική ελληνική. Η πληροφορία είναι από δύο άτομα που ήταν στην υπηρεσία του Τολιόπουλου και του Κουρκουλάκου αντίστοιχα, από τον μακαρίτη τον Χανς Ερενστρώλε (της επιτροπής βοηθημάτων του Δ.Ε.Σ. στην Πάτρα) και από τον εν ζωή "Αμάρμπεη" που παρέλαβε το Αγρίνιο αναίμακτα από τον Τολιόπουλο. Αυτή η λεπτομέρεια από μόνη της και χωρίς άλλη συζήτηση κατατάσσει τη φωτογραφία σε προϊόν καθαρής παραχάραξης.
Η φωτογραφία από το πολεμικό μουσείο, στο Αγρίνιο θεωρείται ότι είναι γνήσια από μερικούς ντόπιους "ιστορικούς" αλλά χωρίς και να προσκομίζουν αποδείξεις. Το ότι οι νεκροθάφτες φοράνε πηλίκια δεν εξηγεί τίποτε. Προπολεμικά σε πολλούς δήμους οι δημοτικοί υπάλληλοι φορούσαν πηλίκιο. Στο Δήμο Αθήνας π.χ. μέχρι και τη δεκαετία του '60. Επί δημαρχίας Παπαθεοδώρου τους τα έβγαλαν αν θυμάμαι καλά. Στη συνοικία της Αγίας Τριάδας στο Αγρίνιο που έγινε η εκτέλεση και ταφή την "Μαύρη Παρασκευή" έλεγε ένας Αγρινιότης δεν υπήρχε μάντρα με κάγκελα.
Ας ρωτηθεί ο ομότιμος Καθηγητής Θανάσης Παλιούρας στο Πανεπ. Ιωαννίνων που ήταν παιδάκι τότε στο Αγρίνιο Αλλά και τα κάγκελα στην πλευρά του Εθνικού Κήπου πίσω από το Ζάπειο πού έγιναν οι ομαδικές ταφές στα Δεκεμβριανά δεν υπήρχαν επί κατοχής. Επί δημαρχίας Αβραμόπουλου τοποθετήθηκαν, σιδεριές και αντικατέστησαν τα παλιά σάπια ξύλινα κάγκελα στη Νότια μάντρα παράλληλα με το δρόμο που συνδέει την Ηρώδου Αττικού με την Βασ. Όλγας, εν όψει τότε του καλλωπισμού της Αθήνας για το 2004.
Το ερώτημα από που είναι η φωτογραφία του Πολεμικού Μουσείου, κανείς δεν γνωρίζει με σιγουριά, ίσως και από το εξωτερικό. Μόνο ίσως και πάλι ίσως, μπορεί να λέμε με τη σχετική σιγουριά. Στο Αγρίνιο επιδεικνύουν και άλλη μια φωτογραφία που δείχνει πτώματα και "γερμανούς".... Υπάρχει βέβαια και αντίστοιχη στην οποία οι "γερμανοί" είναι με αμερικάνικες στολές και κράνοι των GI's. Ποιά είναι η γνήσια??
Αν δεν βρεθεί το αρνητικό της κάθε φωτογραφίες, μέχρι τότε ας κατατάξουμε τις φωτογραφίες αυτές στην κατηγορία των φωτομονταρισμένων που διάφορες υπηρεσίες, οργανώσεις και άτομα φθάναν μέχρι και στο φωτομοντάζ για να επιτύχουν κάποιο σκοπό προπαγανδιστικό! Και άλλες και άλλες φωτογραφίες. Που να υπήρχε το Photoshop τότε. Δεν θα είχε μήνει φωτογραφία χωρίς ρετουσάρισμα.
Χρειάζεται προσοχή και έρευνα και γνώση για τις φωτογραφίες και εικόνες
Οι Κινέζοι μπορεί να λένε για την εικόνα ότι ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις, αλλά σήμερα μπορεί όμως να είναι ίση και με χίλια ψέματα, αν το υλικό είναι προϊόν παραχάραξης.
Αποστόλης Π.
--Ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση σου, σου παραθέτω σε ένα κείμενο τις προσωπικές μου παρατηρήσεις και συμπέρασμα από την εξέταση της επίμαχης φωτογραφίας στις δύο 'εκδοχές' της ( με ή χωρίς Ταγματασφαλίτες) και αντίστοιχο ερώτημα αν αναφέρεται στο Αγρίνιο (Απρίλιος 1944) ή στην Αθήνα των Δεκεμβριανών.
1. Οπως πρότειναν με στοιχεία οι Ιάσων Χ. και Κλέων, οι 3 Ταγματασφαλίτες (του φωτογραφικού αρχείου Κουτρουμπούση) είναι προιόν κακότεχνου μοντάζ, αφού οι αυθεντικοί υπάρχουν "μοιρασμένοι σε δύο φωτογραφίες από τις "Εικόνες Κατοχής" του Βάσου Μαθιόπουλου, ανάμεσα σε άλλες παρόμοιες φωτογραφίες από μια επιδρομή των Ταγμάτων Ασφαλείας στον Κάλαμο Αττικής". Αρα εξετάζουμε πλέον την εκδοχή της φωτο με τους Τσολιάδες -αλλά νοερά χωρίς αυτούς- διότι αυτή ως διευρυμένη μας προσφέρει πολύ περισσότερες πληροφορίες.
2. Οι δύο εντός του λάκκου:
1) φέρουν στρατιωτικά πηλίκια, (όχι της τότε Χωροφυλακής, εκείνα είχαν πιό μεγάλο γείσο),
2) ο εξ αριστερών (όπως κυττάμε) φοράει στολή-κοστούμι και παπούτσια, ενώ ο εκ δεξιών αμπέχωνο με 'κορδέλλα' στον ώμο (όπως είχαν οι Διμοιρίτες στον Αγγλικό Στρατό (NCOs) και στις Ελληνικές Δυνάμεις Μέσης Ανατολής), άσχετο παντελόνι και μπότες-γαλότσες με άσπρες μακριές (μάλλινες) κάλτσες που εξέχουν από το γείσο.
3) αμφότεροι κρατούν όχι όπλα, αλλά μάλλον ή ψεκαστήρες (για να ψεκάσουν τα πτώματα;) ή ογκώδεις επαγγελματικές φωτογραφικές μηχανές (στην περίπτωση αυτοί ίσως πολεμικοί ανταποκριτές ή (αγγλικό;) στρατιωτικό προσωπικό επιφορτισμένο με το έργο της φωτογράφισης των πτωμάτων, και μάλιστα από πολύ κοντά.
3. Οι νεκροί:
1) Tα πτώματα φαίνονται απιθωμένα εκεί για συλλογική ταφή , φανερά δεν έχουν ανακαλυφθεί δι' ανασκαφής του χώρου θαμμένα εκεί.
2) Μπορεί να είναι θύματα οιουδήποτε 'δράστη' και αιτίας, ακόμα και από πείνα ή επιδημική αρρώστια. Π.χ. το ημίγυμνο πτώμα κάτω αριστερά είναι φανερά σκελετωμένο σαν να πέθανε από την πείνα.
4. Ο λάκκος είναι πολύ βαθύς για να σκάφθηκε πρόχειρα πχ εν μέσω μαχών, και μάλλον σκάφθηκε με σκαπτικό μηχάνημα, δεν πρόκειται για ανασκαφή τάφου αλλά για προετοιμασία νέου λάκκου για εξ αρχής ταφή. Μάλιστα είναι μεγάλος, μάλλον προορίζεται για την ποθέτηση και άλλων πτωμάτων εκεί.
5. Ο περιβάλλων χώρος είναι μάλλον δημόσιος κήπος (πίσω από το λάκκο μάλλον υπάρχει παγκάκι), έχει σκαφθεί με τα χώματα προς τα πάνω μαζικά μάλλον με μπουλντόζα, ο φράχτης με επιμελημένα σιδερένια κάγκελα δεξιά διαχωρίζει τον χώρο από διπλανό δασάκι με πευκάκια.
6. Στο δεξί μέρος της φωτο προς τα κάγκελα υπάρχει πολύ 'άσπρο' (και αρκετό στο λάκκο). Η αρχική εντύπωση οτι είναι ασβέστης (για λόγους απολύμανσης) άλλαξε όταν πρόσεξα οτι στο βάθος στο δασάκι πέρα από το φράχτη είναι κι εκεί 'άσπρο' και συμπέρανα οτι είναι χιόνι, άρα είναι Χειμώνας. Ισως Ιανουάριος του 1945 (είναι γνωστό οτι ο Χειμώνας των Δεκεμβριανών υπήρξε ιδιαίτερα κρύος και οτι οι όμηροι προχωρούσαν τότε στην ύπαιθρο της Αττικής μέσα στο χιόνι). Ποιά στοιχεία για το περιεχόμενο, τον τόπο και τον χρόνο της επίμαχης φωτογραφίας τεκμαίρω, βεβαίως κατά πιθανολογική εκτίμηση:
1. Η φωτογραφία δεν αναφέρεται στις εκτελέσεις του Αγρινίου του Απριλίου 1944- οι Ταγματασφαλίτες είναι εμβόλιμοι.
2. Ο χώρος, επιμελημένος δημόσιος χώρος (Κήπος;) που συνορεύει με δασάκι από πευκάκια, θυμίζει Αττική, είναι φρεσκο-ανασκαμμένος με σκαπτικό μηχάνημα για συλλογική ταφή πτωμάτων (το ένα φανερά σκελετωμένο σαν από την πείνα) που μεταφέρθηκαν από αλλού, δεν βρέθηκαν θαμμένα εκεί.
3. Η εποχή είναι χειμώνας, υπάρχει χιόνι στα πέριξ, στο δασάκι, ακόμη και στον λάκκο, θα μπορούσε να είναι Ιανουάριος 1945 (είναι γνωστό οτι ήταν χιονισμένος).
4. Οι δύο ζωντανοί άνθρωποι στον λάκκο φορούν 'συμμαχικές στολές' και κρατούν πιθανώς ψεκαστήρες ή ογκώδεις επαγγελματικές φωτογραφικές μηχανές, μάλλον ανήκουν στην μετακατοχική Αντι-εαμική Παράταξη, είτε Ελληνες είτε Αγγλοι. Ποιά τελική ερμηνεία δίνω στην φωτογραφία βάσει των παραπάνω στοιχείων:
H λεζάντα του Πολεμικού Μουσείου "Ομαδικοί τάφοι εκτελεσμένων τον αιματηρό Δεκέμβριο 1944" μάλλον είναι ορθή ως προς τον χρόνο στον οποίο αναφέρεται, δηλ αμέσως μετά τα Δεκεμβριανά, αλλά ο εντεταλμένος συντάκτης της δεν πρόσεξε οτι δεν πρόκειται για ανασκαφή μαζικού τάφου 'έκτελεσμένων' αλλά για νεο-σκαμμένο λάκκο για συλλογική ταφή πτωμάτων που δεν ήταν θαμμένα εκεί αλλά μεταφέρθηκαν από αλλού, θανόντα από διάφορες αιτίες, πχ τουλάχιστον ο ένας από αρρώστεια ή πείνα!
Αρα δεν είναι τάφος σκαμμένος από Ελασίτες επί Δεκεμβριανών, όπως λέει η λεζάντα του Πολεμικού Μουσείου, για να θάψουν 'εκτελεσμένους' αντιπάλους! Αρα η φωτογραφία τι απεικονίζει; Είναι γνωστό οτι το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ισχυρίστηκε ότι οι μετά τα Δεκεμβριανά ανευρεθέντες θαμμένοι στον Εθνικό Κήπο και αλλού καταλογισθέντες ως 'εκτελεσμένοι' αντίπαλοι του υπήρξαν βασικά φονευθέντες άμαχοι ή και μαχητές του που μεταφέρθηκαν αργότερα και θάφτηκαν εκεί για να 'ανακαλυφθούν' μετά ως 'θύματα' του. Θεωρώ οτι η φωτογραφία επιβεβαιώνει τον παραπάνω ισχυρισμό και δείχνει ακριβώς μια τέτοια μεταφορά και προετοιμασία νεκρών για ταφή στον Εθνικό Κήπο ή αλλού πριν την 'ανακάλυψη' τους στη συνέχεια ως 'εκτελεσμένων' από την ΟΠΛΑ!
Πρόκειται για μια 'διαβολική ερμηνεία' που στηρίζεται σε μια 'διαβολική σύμπτωση', δηλ ο απρόσεκτος εμβόλιμος χαρακτηρισμός εκ μέρους των 'Νικητών' προ πολλών δεκαετιών του περιεχομένου ενός φωτογραφικού ντοκουμέντου επέτρεψε την διάσωση του και την αποκαλυπτική επανερμηνεία του μετά από προσεκτικότερη εξέταση του και επιβεβαίωση ενός ιστορικού ισχυρισμού χωρίς φωτογραφική απόδειξη! Ε λοιπόν, 'έσπασε ο Διάβολος το ποδάρι του' και έρχεται μια τέτοια φωτογραφική απόδειξη μέσα από το Πολεμικό Μουσείο!
Ολα τα παραπάνω-ανάλυση και με κάθε επιφύλαξη προσωπικό συμπέρασμα-προέρχονται από κάποιον 'μη θιασώτη' του ΚΚΕ αλλά πάνω από όλα 'εραστή' της Ιστορικής Αλήθειας (έστω κι αν ο Λένιν θα μας θεωρούσε 'αφελείς αστούς' έτοιμους να του δώσουμε οι ίδιοι το σκοινί για να μας κρεμάσει!). Θεωρώ οτι με προσεκτική επανεξέταση ιστορικών φωτογραφιών της εποχής της Δεκαετίας του '40 (κατ'επέκτασιν και άλλων περιόδων) είναι δυνατόν να υπάρξουν επανερμηνείες και επιβεβαιώσεις ή ακυρώσεις του αρχικού ιστορικού περιεχομένου τους!
Βασίλης .
Αγαπητέ
η δεύτερη φωτογραφία, με τους γερμανοτσολιάδες δεν είναι αυθεντική.
Οι γερμανοτσολιάδες έχουν προστεθεί εκ των υστέρων (μάλιστα, ο τέρμα αριστερά είναι και πολύ μικρότερος από τους άλλους δυο).
Οι "αυθεντικοί" γερμανοτσολιάδες βρίσκονται ακριβώς οι ίδιοι, και οι 3, μοιρασμένοι σε δύο φωτογραφίες από τις "Εικόνες κατοχής" του Βάσου Μαθιόπουλου, ανάμεσα σε άλλες παρόμοιες φωτογραφίες από μια επιδρομή των Ταγμάτων Ασφαλείας στον Κάλαμο Αττικής.
Να 'στε καλά.
Κλέων
Αγαπητε
Παρατηρώ στην κάτω φωτογραφία πως οι τρεις ταγματασφαλιτες είναι καταφανώς (και άσχημα) επικολλημένοι -πιο κακότεχνο μοντάζ δεν εχω ξαναδει.
Και δεν καταλαβαινω πως ο αειμνηστος Mαγιερ δεν το πρόσεξε. Και ως εκ τούτου είναι αμφισβητήσιμο κατά πόσο η φωτο προέρχεται πράγματι απ το Αγρινιο.
Γενικώς, ιστορικα και όχι φωτογραφικά σκεπτόμενος, αμφιβάλλω κατά πόσο οι ταγματασφαλιτες θα φωτογραφιζαν τις εκτελέσεις των θυμάτων τους (πλην εξαιρεσεων).
J.
Η ερευνα περι των φωτογραφιων και των τεκμηριωσεων τους συνεχιζεται ...
Η Ελλαδα και τα Βαλκανια κατα την διαρκεια του Β` Παγκοσμιου Πολεμου
http://www.hfmeyer.com/english/publications/edelweiss/bilder/19JK.jpg
Η φωτογραφια γραφει οτι ειναι απο το ΑΓΡΙΝΙΟ στις 14/4/1944, Μεγαλη Παρασκευη και δειχνει πτωματα εκτελεσμενων πατριωτων απο Ταγματασφαλητες.
(αναλυτικα στην λεζαντα )
μετα απο ερευνα των παρατηρησεων και οχι μονοβρηκαμε τα εξης φωτοντοκουμεντα:
1) απο το αναμνηστικο λευκωμα της 13 ης μεραρχιας του ΕΛΑΣ (1945) την κατωτερω φωτογραφια. Παρατηρουμε οτι δεν υπαρχουν εδαφικες ομοιοτητες με την ανωτερω εξεταζομενη φωτογραφια.
2)απο το βιβλιο ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΤΟΧΗΣ.
Οπου παρατηρουμε διαμεσου των τριων κατωτερω φωτογραφιων να διακρινονται οι τρεις προστειθεμενοι ταγματασφαλητες.
3)απο το φορουμ http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=51&t=200690
ειδαμε την φωτογραφια μαζι με αλλες να αναφερεται στα Δεκεμβριανα
ΑΘΗΝΑ
Κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου 1944, ορδές αλητών, περιθωριακών και εγκληματιών του ΚΚΕ ξεχύθηκαν σε όλη την πρωτεύουσα ληστεύοντας, βιάζοντας και δολοφονώντας όποιον ήθελαν. Είναι οι εφιαλτικές μέρες των σφαγών με τα κονσερβοκούτια, οι κολασμένες ημέρες των μανιακών δολοφόνων όπως οι Μονέδας, Κουκούτσης, Μπουρδής, Τζογανάκης, Μακαρώνας. Στο Περιστέρι, Τουρκοβούνια, Υμηττό, Διυλιστήρια Ούλεν, Λατομεία Κοπανά, Καισαριανή, Πειραιά κ.α. διαπράχθηκαν φρικτά βασανιστήρια και ομαδικές σφαγές. Επακολούθησε ομηρία χιλιάδων ανθρώπων, από τους οποίους πέθαναν εκατοντάδες. Οι φονευθέντες υπερέβησαν τους 25.000.
Παρατηρησεις μελετητων
--H φωτοερμηνεία του Βασίλη Β. είναι ερασιτεχνική και βασίζεται μόνο σε εικασίες.
Εκτός βέβαια από την παρατήρηση ότι οι ταγματαλήτες είναι κόπια από τις γνωστές φωτογραφίες του Μαθιόπουλου στον Κάλαμο κλπ..
Στο Αγρίνιο και Ναύπακτο και Πάτρα για λόγους κακού εφοδιασμού οι ταγματαλήτες είχαν διαφορετική στολή από αυτή που φορούσαν στην Αθήνα. Φορούσαν οι οπλίτες στολές τροποποιημένες γερμανικές (με κοινά κουμπιά και όχι τα γερμανικά με τον αετό του 3ου Ράϊχ), τις παρείχαν οι επιμελητίες της 104 μεραρχίας του Λούντβιγκερ, στο Αγρίνιο και Ναύπακτο και της 117 μεραρχίας καταδρομέων και του πλοιάρχου Μάγκνους στην Πάτρα, οι της Αθήνας φορούσαν αυτή με τον χαρακτηριστικό "ντουλαμά" που φορούσαν οι τσολιάδες του τακτικού στρατού προπολεμικά, έλεγε ένας παλιός αξιωματικός "φροντιστής" ότι οι αποθήκες του Ε.Σ. είχαν αρκετές χιλιάδες στολές τσολιάδων που χρησιμοποίησαν οι Γερμανοί για να ντύσουν τους ταγματαλίτες.
Οι αξιωματικοί των Ταγμάτων φορούσαν την κλασσική στολή του Ε.Σ. τουλάχιστον όσον αφορούσε τον επενδήτη (σακάκι από μάλινο ύφασμα μπαραθέας), η περισκελίδα μπορεί να ήταν κι' αυτή από τη γερμανική επιμελητεία αν είχε φθαρεί η αρχική ελληνική. Η πληροφορία είναι από δύο άτομα που ήταν στην υπηρεσία του Τολιόπουλου και του Κουρκουλάκου αντίστοιχα, από τον μακαρίτη τον Χανς Ερενστρώλε (της επιτροπής βοηθημάτων του Δ.Ε.Σ. στην Πάτρα) και από τον εν ζωή "Αμάρμπεη" που παρέλαβε το Αγρίνιο αναίμακτα από τον Τολιόπουλο. Αυτή η λεπτομέρεια από μόνη της και χωρίς άλλη συζήτηση κατατάσσει τη φωτογραφία σε προϊόν καθαρής παραχάραξης.
Η φωτογραφία από το πολεμικό μουσείο, στο Αγρίνιο θεωρείται ότι είναι γνήσια από μερικούς ντόπιους "ιστορικούς" αλλά χωρίς και να προσκομίζουν αποδείξεις. Το ότι οι νεκροθάφτες φοράνε πηλίκια δεν εξηγεί τίποτε. Προπολεμικά σε πολλούς δήμους οι δημοτικοί υπάλληλοι φορούσαν πηλίκιο. Στο Δήμο Αθήνας π.χ. μέχρι και τη δεκαετία του '60. Επί δημαρχίας Παπαθεοδώρου τους τα έβγαλαν αν θυμάμαι καλά. Στη συνοικία της Αγίας Τριάδας στο Αγρίνιο που έγινε η εκτέλεση και ταφή την "Μαύρη Παρασκευή" έλεγε ένας Αγρινιότης δεν υπήρχε μάντρα με κάγκελα.
Ας ρωτηθεί ο ομότιμος Καθηγητής Θανάσης Παλιούρας στο Πανεπ. Ιωαννίνων που ήταν παιδάκι τότε στο Αγρίνιο Αλλά και τα κάγκελα στην πλευρά του Εθνικού Κήπου πίσω από το Ζάπειο πού έγιναν οι ομαδικές ταφές στα Δεκεμβριανά δεν υπήρχαν επί κατοχής. Επί δημαρχίας Αβραμόπουλου τοποθετήθηκαν, σιδεριές και αντικατέστησαν τα παλιά σάπια ξύλινα κάγκελα στη Νότια μάντρα παράλληλα με το δρόμο που συνδέει την Ηρώδου Αττικού με την Βασ. Όλγας, εν όψει τότε του καλλωπισμού της Αθήνας για το 2004.
Το ερώτημα από που είναι η φωτογραφία του Πολεμικού Μουσείου, κανείς δεν γνωρίζει με σιγουριά, ίσως και από το εξωτερικό. Μόνο ίσως και πάλι ίσως, μπορεί να λέμε με τη σχετική σιγουριά. Στο Αγρίνιο επιδεικνύουν και άλλη μια φωτογραφία που δείχνει πτώματα και "γερμανούς".... Υπάρχει βέβαια και αντίστοιχη στην οποία οι "γερμανοί" είναι με αμερικάνικες στολές και κράνοι των GI's. Ποιά είναι η γνήσια??
Αν δεν βρεθεί το αρνητικό της κάθε φωτογραφίες, μέχρι τότε ας κατατάξουμε τις φωτογραφίες αυτές στην κατηγορία των φωτομονταρισμένων που διάφορες υπηρεσίες, οργανώσεις και άτομα φθάναν μέχρι και στο φωτομοντάζ για να επιτύχουν κάποιο σκοπό προπαγανδιστικό! Και άλλες και άλλες φωτογραφίες. Που να υπήρχε το Photoshop τότε. Δεν θα είχε μήνει φωτογραφία χωρίς ρετουσάρισμα.
Χρειάζεται προσοχή και έρευνα και γνώση για τις φωτογραφίες και εικόνες
Οι Κινέζοι μπορεί να λένε για την εικόνα ότι ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις, αλλά σήμερα μπορεί όμως να είναι ίση και με χίλια ψέματα, αν το υλικό είναι προϊόν παραχάραξης.
Αποστόλης Π.
--Ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση σου, σου παραθέτω σε ένα κείμενο τις προσωπικές μου παρατηρήσεις και συμπέρασμα από την εξέταση της επίμαχης φωτογραφίας στις δύο 'εκδοχές' της ( με ή χωρίς Ταγματασφαλίτες) και αντίστοιχο ερώτημα αν αναφέρεται στο Αγρίνιο (Απρίλιος 1944) ή στην Αθήνα των Δεκεμβριανών.
1. Οπως πρότειναν με στοιχεία οι Ιάσων Χ. και Κλέων, οι 3 Ταγματασφαλίτες (του φωτογραφικού αρχείου Κουτρουμπούση) είναι προιόν κακότεχνου μοντάζ, αφού οι αυθεντικοί υπάρχουν "μοιρασμένοι σε δύο φωτογραφίες από τις "Εικόνες Κατοχής" του Βάσου Μαθιόπουλου, ανάμεσα σε άλλες παρόμοιες φωτογραφίες από μια επιδρομή των Ταγμάτων Ασφαλείας στον Κάλαμο Αττικής". Αρα εξετάζουμε πλέον την εκδοχή της φωτο με τους Τσολιάδες -αλλά νοερά χωρίς αυτούς- διότι αυτή ως διευρυμένη μας προσφέρει πολύ περισσότερες πληροφορίες.
2. Οι δύο εντός του λάκκου:
1) φέρουν στρατιωτικά πηλίκια, (όχι της τότε Χωροφυλακής, εκείνα είχαν πιό μεγάλο γείσο),
2) ο εξ αριστερών (όπως κυττάμε) φοράει στολή-κοστούμι και παπούτσια, ενώ ο εκ δεξιών αμπέχωνο με 'κορδέλλα' στον ώμο (όπως είχαν οι Διμοιρίτες στον Αγγλικό Στρατό (NCOs) και στις Ελληνικές Δυνάμεις Μέσης Ανατολής), άσχετο παντελόνι και μπότες-γαλότσες με άσπρες μακριές (μάλλινες) κάλτσες που εξέχουν από το γείσο.
3) αμφότεροι κρατούν όχι όπλα, αλλά μάλλον ή ψεκαστήρες (για να ψεκάσουν τα πτώματα;) ή ογκώδεις επαγγελματικές φωτογραφικές μηχανές (στην περίπτωση αυτοί ίσως πολεμικοί ανταποκριτές ή (αγγλικό;) στρατιωτικό προσωπικό επιφορτισμένο με το έργο της φωτογράφισης των πτωμάτων, και μάλιστα από πολύ κοντά.
3. Οι νεκροί:
1) Tα πτώματα φαίνονται απιθωμένα εκεί για συλλογική ταφή , φανερά δεν έχουν ανακαλυφθεί δι' ανασκαφής του χώρου θαμμένα εκεί.
2) Μπορεί να είναι θύματα οιουδήποτε 'δράστη' και αιτίας, ακόμα και από πείνα ή επιδημική αρρώστια. Π.χ. το ημίγυμνο πτώμα κάτω αριστερά είναι φανερά σκελετωμένο σαν να πέθανε από την πείνα.
4. Ο λάκκος είναι πολύ βαθύς για να σκάφθηκε πρόχειρα πχ εν μέσω μαχών, και μάλλον σκάφθηκε με σκαπτικό μηχάνημα, δεν πρόκειται για ανασκαφή τάφου αλλά για προετοιμασία νέου λάκκου για εξ αρχής ταφή. Μάλιστα είναι μεγάλος, μάλλον προορίζεται για την ποθέτηση και άλλων πτωμάτων εκεί.
5. Ο περιβάλλων χώρος είναι μάλλον δημόσιος κήπος (πίσω από το λάκκο μάλλον υπάρχει παγκάκι), έχει σκαφθεί με τα χώματα προς τα πάνω μαζικά μάλλον με μπουλντόζα, ο φράχτης με επιμελημένα σιδερένια κάγκελα δεξιά διαχωρίζει τον χώρο από διπλανό δασάκι με πευκάκια.
6. Στο δεξί μέρος της φωτο προς τα κάγκελα υπάρχει πολύ 'άσπρο' (και αρκετό στο λάκκο). Η αρχική εντύπωση οτι είναι ασβέστης (για λόγους απολύμανσης) άλλαξε όταν πρόσεξα οτι στο βάθος στο δασάκι πέρα από το φράχτη είναι κι εκεί 'άσπρο' και συμπέρανα οτι είναι χιόνι, άρα είναι Χειμώνας. Ισως Ιανουάριος του 1945 (είναι γνωστό οτι ο Χειμώνας των Δεκεμβριανών υπήρξε ιδιαίτερα κρύος και οτι οι όμηροι προχωρούσαν τότε στην ύπαιθρο της Αττικής μέσα στο χιόνι). Ποιά στοιχεία για το περιεχόμενο, τον τόπο και τον χρόνο της επίμαχης φωτογραφίας τεκμαίρω, βεβαίως κατά πιθανολογική εκτίμηση:
1. Η φωτογραφία δεν αναφέρεται στις εκτελέσεις του Αγρινίου του Απριλίου 1944- οι Ταγματασφαλίτες είναι εμβόλιμοι.
2. Ο χώρος, επιμελημένος δημόσιος χώρος (Κήπος;) που συνορεύει με δασάκι από πευκάκια, θυμίζει Αττική, είναι φρεσκο-ανασκαμμένος με σκαπτικό μηχάνημα για συλλογική ταφή πτωμάτων (το ένα φανερά σκελετωμένο σαν από την πείνα) που μεταφέρθηκαν από αλλού, δεν βρέθηκαν θαμμένα εκεί.
3. Η εποχή είναι χειμώνας, υπάρχει χιόνι στα πέριξ, στο δασάκι, ακόμη και στον λάκκο, θα μπορούσε να είναι Ιανουάριος 1945 (είναι γνωστό οτι ήταν χιονισμένος).
4. Οι δύο ζωντανοί άνθρωποι στον λάκκο φορούν 'συμμαχικές στολές' και κρατούν πιθανώς ψεκαστήρες ή ογκώδεις επαγγελματικές φωτογραφικές μηχανές, μάλλον ανήκουν στην μετακατοχική Αντι-εαμική Παράταξη, είτε Ελληνες είτε Αγγλοι. Ποιά τελική ερμηνεία δίνω στην φωτογραφία βάσει των παραπάνω στοιχείων:
H λεζάντα του Πολεμικού Μουσείου "Ομαδικοί τάφοι εκτελεσμένων τον αιματηρό Δεκέμβριο 1944" μάλλον είναι ορθή ως προς τον χρόνο στον οποίο αναφέρεται, δηλ αμέσως μετά τα Δεκεμβριανά, αλλά ο εντεταλμένος συντάκτης της δεν πρόσεξε οτι δεν πρόκειται για ανασκαφή μαζικού τάφου 'έκτελεσμένων' αλλά για νεο-σκαμμένο λάκκο για συλλογική ταφή πτωμάτων που δεν ήταν θαμμένα εκεί αλλά μεταφέρθηκαν από αλλού, θανόντα από διάφορες αιτίες, πχ τουλάχιστον ο ένας από αρρώστεια ή πείνα!
Αρα δεν είναι τάφος σκαμμένος από Ελασίτες επί Δεκεμβριανών, όπως λέει η λεζάντα του Πολεμικού Μουσείου, για να θάψουν 'εκτελεσμένους' αντιπάλους! Αρα η φωτογραφία τι απεικονίζει; Είναι γνωστό οτι το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ισχυρίστηκε ότι οι μετά τα Δεκεμβριανά ανευρεθέντες θαμμένοι στον Εθνικό Κήπο και αλλού καταλογισθέντες ως 'εκτελεσμένοι' αντίπαλοι του υπήρξαν βασικά φονευθέντες άμαχοι ή και μαχητές του που μεταφέρθηκαν αργότερα και θάφτηκαν εκεί για να 'ανακαλυφθούν' μετά ως 'θύματα' του. Θεωρώ οτι η φωτογραφία επιβεβαιώνει τον παραπάνω ισχυρισμό και δείχνει ακριβώς μια τέτοια μεταφορά και προετοιμασία νεκρών για ταφή στον Εθνικό Κήπο ή αλλού πριν την 'ανακάλυψη' τους στη συνέχεια ως 'εκτελεσμένων' από την ΟΠΛΑ!
Πρόκειται για μια 'διαβολική ερμηνεία' που στηρίζεται σε μια 'διαβολική σύμπτωση', δηλ ο απρόσεκτος εμβόλιμος χαρακτηρισμός εκ μέρους των 'Νικητών' προ πολλών δεκαετιών του περιεχομένου ενός φωτογραφικού ντοκουμέντου επέτρεψε την διάσωση του και την αποκαλυπτική επανερμηνεία του μετά από προσεκτικότερη εξέταση του και επιβεβαίωση ενός ιστορικού ισχυρισμού χωρίς φωτογραφική απόδειξη! Ε λοιπόν, 'έσπασε ο Διάβολος το ποδάρι του' και έρχεται μια τέτοια φωτογραφική απόδειξη μέσα από το Πολεμικό Μουσείο!
Ολα τα παραπάνω-ανάλυση και με κάθε επιφύλαξη προσωπικό συμπέρασμα-προέρχονται από κάποιον 'μη θιασώτη' του ΚΚΕ αλλά πάνω από όλα 'εραστή' της Ιστορικής Αλήθειας (έστω κι αν ο Λένιν θα μας θεωρούσε 'αφελείς αστούς' έτοιμους να του δώσουμε οι ίδιοι το σκοινί για να μας κρεμάσει!). Θεωρώ οτι με προσεκτική επανεξέταση ιστορικών φωτογραφιών της εποχής της Δεκαετίας του '40 (κατ'επέκτασιν και άλλων περιόδων) είναι δυνατόν να υπάρξουν επανερμηνείες και επιβεβαιώσεις ή ακυρώσεις του αρχικού ιστορικού περιεχομένου τους!
Βασίλης .
Αγαπητέ
η δεύτερη φωτογραφία, με τους γερμανοτσολιάδες δεν είναι αυθεντική.
Οι γερμανοτσολιάδες έχουν προστεθεί εκ των υστέρων (μάλιστα, ο τέρμα αριστερά είναι και πολύ μικρότερος από τους άλλους δυο).
Οι "αυθεντικοί" γερμανοτσολιάδες βρίσκονται ακριβώς οι ίδιοι, και οι 3, μοιρασμένοι σε δύο φωτογραφίες από τις "Εικόνες κατοχής" του Βάσου Μαθιόπουλου, ανάμεσα σε άλλες παρόμοιες φωτογραφίες από μια επιδρομή των Ταγμάτων Ασφαλείας στον Κάλαμο Αττικής.
Να 'στε καλά.
Κλέων
Αγαπητε
Παρατηρώ στην κάτω φωτογραφία πως οι τρεις ταγματασφαλιτες είναι καταφανώς (και άσχημα) επικολλημένοι -πιο κακότεχνο μοντάζ δεν εχω ξαναδει.
Και δεν καταλαβαινω πως ο αειμνηστος Mαγιερ δεν το πρόσεξε. Και ως εκ τούτου είναι αμφισβητήσιμο κατά πόσο η φωτο προέρχεται πράγματι απ το Αγρινιο.
Γενικώς, ιστορικα και όχι φωτογραφικά σκεπτόμενος, αμφιβάλλω κατά πόσο οι ταγματασφαλιτες θα φωτογραφιζαν τις εκτελέσεις των θυμάτων τους (πλην εξαιρεσεων).
J.
Η ερευνα περι των φωτογραφιων και των τεκμηριωσεων τους συνεχιζεται ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου